Projekt WUWA2 zachwycił urzędników z Frankfurtu nad Menem

Dodano w kategorii: Aktualności

W połowie września Wrocław odwiedziła delegacja urzędników z Niemiec, a dokładnie z Frankfurtu nad Menem. Urzędnicy byli bardzo zainteresowani rozwojem stolicy Dolnego Śląska w przeciągu kilku ostatnich lat. O zmianach, jakie zaszły we Wrocławiu, opowiadał gościom wiceprezydent Adam Grehl, a ich uwagę w szczególności przykuł projekt modelowego osiedla Nowe Żerniki WUWA2.

Wrocławscy koledzy chętnie opowiadali niemieckiej delegacji o tym, jak na przestrzeni kilku ostatnich lat rozwinęła się stolica Dolnego Śląska. Spore zainteresowanie gości wzbudził wykład Zbigniewa Maćkowa, kuratora odpowiedzialnego za projekt modelowego osiedla Nowe Żerniki WUWA2.

– Chcieli dowiedzieć się na przykład, w jaki sposób będzie zorganizowana przestrzeń handlowa – mówi architekt. Bardzo spodobał się pomysł popularny w zachodniej Europie, aby na osiedlu znalazł się lokalny bazar. – To właśnie między targowiskiem, a domem kultury, będzie ciągnęła się główna oś kompozycyjna osiedla. Ma mieć około 600 metrów. Chcemy, by była ona również traktem handlowym – wyjaśnia Zbigniew Maćków.

Częstym problemem nowych osiedli jest to, że na parterach są mieszkania i z poziomu chodnika można zajrzeć, co się dzieje w domu. Jak przekonuje Maćków przygotowując projekt Nowych Żernik chcieli tego uniknąć. Stąd partery budynków wzdłuż głównych ciągów pieszych będą przewidziane pod usługi.

Kolejnym aspektem, który zainteresował niemieckich gości, był dobór lokalizacji. Tu odpowiedź jest dość prosta. To miejsce, które jest dobrze połączone komunikacją publiczną z miastem. Dzięki tramwajom jest blisko do centrum, z autostradowej Obwodnicy Wrocławia – na lotnisko, obok przebiegają dwie ważne linie kolejowe.

Ruszyła też przebudowa ulicy Kosmonautów, gdzie powstaje nowe skrzyżowanie, które będzie wjazdem na Nowe Żerniki. W ciągu kilku najbliższych lat ma powstać również obwodnica Leśnicy, która znacznie odciąży wylot na Środę Śląską.

Chcemy, by po osiedlu kursował elektryczny bus, który dowoziłby mieszkańców do linii tramwajowej, skąd łatwo będą mogli przesiąść się do komunikacji miejskiej. Planując osiedle zostawiliśmy również miejsce na linię tramwajową, która może powstać w przyszłości. Dzięki temu WUWA2 byłaby jeszcze lepiej połączona zresztą Wrocławia – zapowiada Maćków.

Niemieccy goście pogratulowali wrocławskim urzędnikom pomysłu i nowatorskich rozwiązań, a wyjeżdżając życzyli kolegom, aby projekt WUWA2 udało się w pełni zrealizować, bo pomysł jest nowatorski nie tylko w skali Polski, ale i Europy.

Przemek Wronecki